DAPUR

Suatu Selera





Nasi Lemak



1) Mengambil Sarapan Pagi.
(Guru diharapkan dapat bertanya murid mengenai sarapan sebelum memulakan P&P setiap pagi)

Tiga perkara asas dalam membentuk tabiat pemakanan yang baik ialah mengambil sarapan, makan tengah hari dan makan malam secara tetap. Semua orang, termasuk kanak-kanak, juga tahu sarapan menjadi penyumbang pertama tenaga untuk memulakan aktiviti seharian dengan lebih baik.
Namun, pengetahuan saja tidak mencukupi jika ia tidak diamalkan. Memang tidak mudah untuk menerap amalan bersarapan, terutama di kalangan kanak-kanak, apatah lagi jika ibu bapa tidak menunjukkan teladan baik dan sering meninggalkan sajian penting itu atas pelbagai alasan.
Apabila ditanya kenapa anak tidak bersarapan, antara jawapan yang sering diterima ialah tiada selera, tidak cukup masa atau anak enggan mendengar arahan. Menyuruh anak makan saja bukan tindakan tepat. Tindakan lebih bijak ialah ibu bapa duduk dan makan bersama.



Hendaklah memulakan makan dengan mengucapkan "Bismillah"
Sabda Rasulullah s.a.w.


"Apabila salah seorang daripada kamu hendak makan, maka ucapkanlah "Bismillah." Dan jika ia lupa untuk mengucapkan Bismillah di awal makannya, maka hendaklah ia mengucapkan "Bismillahi Awwalahu wa Aakhirahu" (dengan menyebut nama Allah di awal dan di akhirnya.)


"Hindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas",
Sabda Rasulullah s.a.w.

“Tidak ada becana yang diisi oleh manusia yang lebih buruk dari perutnya, cukuplah baginya memakan beberapa suapan sekedar dapat menegakkan tulang punggungnya (memberikan tenaga), agar ia dapat memenuhi perutnya dengan sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk ia bernafas.”



Kuih Koci



2) Kanak-kanak Melayu Tak Suka Bersarapan
(Ada kaitan dengan prestasi pembelajaran dalam bilik darjah)

Kedengaran agak pelik, tetapi ramai kanak-kanak yang tidak bersarapan memberikan alasan tiada masa untuk makan. Alasan lain mereka tidak bersarapan setiap hari termasuk tidak lapar, tiada selera, tiada makanan serta waktu terlalu awal untuk makan.
Kajian dijalankan Universiti Kebangsaan Malaysia yang tamat baru-baru ini, turut mendapati kira-kira 70 peratus daripada kanak-kanak di sekolah rendah bersarapan setiap hari manakala tiga daripada 10 kanak-kanak masih tidak bersarapan.
Mengikut kajian, perbandingan antara kaum, masyarakat India mencatatkan peratusan paling tinggi dari segi pengambilan sarapan setiap hari iaitu kira-kira 82 peratus, diikuti dengan masyarakat Cina (78.5 peratus) manakala pengambilan sarapan setiap hari untuk kanak-kanak Melayu pula kira-kira 63 peratus (peratusan lebih rendah berbanding pengambilan sarapan setiap hari di kalangan Bumiputera Sabah dan Sarawak). Kanak-kanak Melayu juga didapati paling ramai tidak mengambil sarapan langsung (8.8 peratus) manakala kanak-kanak India pula mencatatkan peratusan paling rendah iaitu 4.2 peratus.
Tabiat pengambilan makanan ringan pula, bukan sesuatu yang memudaratkan asalkan makanan terbabit disediakan secara berkhasiat. Malah penyediaan makanan ringan juga boleh dilakukan dengan mudah, sama seperti penyediaan sarapan dengan mengutamakan jenis makanan yang lebih berkhasiat.



Hendaknya memulakan makan dan minum dalam suatu jamuan makan
dengan mendahulukan atau mempersilakan orang-orang yang lebih tua
umurnya atau yang lebih memiliki darjatnya.






                                               
3) How many meals a day do you take?
(Just eat it)

The three main meals of the day all start with the word makan meaning "to eat" (what else?) followed by the time of the day when it is taken i.e. pagi (morning), tengah hari (noon) and malam (night). Thus breakfast is makan pagi, lunch is makan tengah hari and dinner is makan malam. Just think of the literal translation in English ("eat in the morning", "eat in the afternoon", "eat at night" and you won't go wrong).

Lewat means late (as to be late for an appointment) so lewat malam means "late at night" and accordingly supper, which is taken late at night, would be makan lewat malam.

If you are used to saying "Bon appétit" as the French do I doubt if you will find an equivalent expression in Malay as Malaysians, being epicureans (and who can blame us, with the rich diversity of appetizing dishes that we have), normally waste no time in preliminaries when it comes to eating! You might just hear Jemput makan (Please eat) or simply Makan, makan (Eat, Eat!) just before the "opening ceremony", that's all.

However if you really must find something equivalent for "Bon appétit" I guess you can say Selamat makan since we always start any wish at all with the word Selamat so you can't go wrong there.

Where then do you go for food? Well, "restaurant" has its counterpart in Malay (restoran) or you can also say kedai makanan, the word makanan meaning food in general.











4) Sejarah Pemakanan Orang Melayu.
(Macam-macam ada)

Dari segi sejarah, kaum Melayu ini mempunyai elemen-elemen dan usul asal dari Sumatra, Jawa, Thailand, Sulawesi dan juga Polinisia. Dengan pengaruh-pengaruh negara tersebut tidak hairanlah jika masakan Melayu mempamerkan sedikit sebanyak kualiti kulinari dari negara-negara tersebut.

Di Selangor, kaum Melayu dahulu kala merupakan pahlawan Bugis dari Sulawesi dan bagi orang Melayu Negeri Sembilan, menamakan diri mereka sebagai Minangkabau dari Sumatra. Manakala di negeri Utara: Pahang, Perak, Pulau Pinang dan Perlis di mana pengaruh Acheh, Bugis dan Siam amat ketara. Pada abad ke 16, kaum Acheh mempunyai seorang ketua yang dikenali sebagai Mahkota Alam atau Iskandar Muda. Beliau juga dikatakan mempunyai pengaruh besar ke atas negeri Pahang, Kedah dan Perak. Bagi negeri Kelantan, Kedah dan sebahagian negeri Terengganu pula dipengaruhi oleh Thailand atau Siam. Ini dapat dilihat dari segi penyediaan makanan dan dialek percakapan mereka: ala Siam.

Di negeri Johor, terdapat beberapa penempatan kaum Jawa dan Bugis. Pada tahun 1639, di dalam perjanjian antara Johor dan Belanda, kerajaan Johor bersetuju untuk membantu menakluki Negeri Melaka dengan pertolongan pahlawan Bugis bernama Daeng Prani. Sebagai balasan terima kasih dengan kejayaan cemerlang ini, Daeng Prani dilantik sebagai Yam Tuan Muda Johor.

Bagi negeri Melaka sejarah kemasukkan kaum Cina sangat mempengaruhi budaya pemakanan di negeri ini. Pengaruh dari negeri China ini telah mula menular pada abad ke-15. Ianya bermula dengan lawatan admiral China, Yin Ching dan Cheng Ho. Mereka singgah di Melaka dalam perjalanan ke Barat. Admiral Cheng turut membawa bersamanya adat resam dan budaya kaum Cina. Sultan Mahmud sungguh tertarik dengan kebudayaan Cina, lebih-lebih lagi apabila mengetahui mereka telah lama mengamalkan ajaran Islam. Perkahwinan di antara Sultan Mahmud dan Puteri Hang Li Poh mengeratkan lagi pertalian dua budaya ini. Walau bagaimanapun Malaysia hanya dapat menyaksikan pengaruh (tradisi, budaya dan masakan) dari China ini pada abad ke-18. Pendatang dari China dibawa bekerja di lombong-lombong di Malaysia dan mereka membawa bersama budaya tradisi dan nilai etika kerja.

Kaum India mula menapak kaki di Malaysia 2,000 tahun yang lalu. Mereka merupakan pedagang dan pada abad ke-10 terdapat beberapa komuniti kecil keturunan India di pinggiran pantai. Ketika dijajah oleh Kerajaan Inggeris, kaum India di bawa masuk ke Semenanjung untuk bekerja di ladang-ladang getah dan seterusnya menetap disini. Di Melaka pula di Kampung Tujung terdapat kampung Chitty. Keturunan India di sini dikatakan berasal dari Kalinga (selatan timur India). Kaum Chitty di sini berkahwin dengan penduduk tempatan dan menerap nilai, tradisi dan budaya mereka. Bagi kaum wanita Chitty, mereka tidak memakai sari seperti wanita India. Mereka memakai kebaya panjang atau kebaya pendek. Bagi kaum lelaki pula apabila menghadiri pesta keugamaan, mereka mengenakan pakaian dhoti bukan sarong yang dipakai oleh kaum India yang lain.

Nasi merupakan makanan utama bagi orang Malaysia dan orang Melayu amnya. Beras juga merupakan nadi budaya kehidupan dan adat bagi penduduk Asia. Bijirin kecil ini juga berjaya membentuk budaya diet (pemakanan) dan ekonomi penduduk Asia. Di Malaysia padi menjadi tanaman utama di Kedah dan Perlis dan dikenali sebagai ‘rice bowl of Malaysia’. Nasi dihidangkan dengan pelbagai lauk-pauk dan ulam ulaman. Bahan yang digunakan dalam masakan Melayu berkisar kepada santan, cili dan belacan. Hidangan orang Melayu dikatakan mampu menghangatkan suasana di meja makan. Hidangan Melayu terkenal bukan sahaja dari keenakan tetapi dari segi kepedasan dan juga penggunaan rempah ratusnya.


Santan merupakan bahan asas dalam masakan kita. Ia digunakan dalam segala jenis gulai atau masak lemak. Bahan perasa (seasonings) dalam masakan Melayu di bahagi kepada dua: rempah basah dan rempah kering. Rempah basah iaitu bahan yang ditumbuk dengan batu lesung: bawang, halia, bawang putih dan cili. Rempah kering pula termasuk biji ketumbar, jintan, buah pelaga, kayu manis dan lain-lain. Rempah ratus ini selalunya di sangai (digoreng tanpa minyak) terlebih dahulu sebelum ditumbuk atau dikisar. Orang Melayu juga banyak menggunakan bahan-bahan herba seperti serai, daun pandan, daun limau purut, daun kemangi, bunga kantan, kunyit, lengkuas dan buah pala.

Kita masih mengemari masakan kampung atau masakan nenek dan emak kita dahulu. Orang Melayu di kampung-kampung masih berlandaskan pertanian. Di halaman-halaman rumah kampung kelihatan berkeliaran ayam, itik, ikan dari hasil tangkapan nelayan atau dari sawah dan bendang. Sayuran ditanam di belakang rumah dan juga di perairan sawah dan bendang. Pucuk paku, petai, daun pegaga, daun selum, daun kaduk, cendawan (kulat) dan lain-lain jenis ulaman daun menjadi makanan amalan orang Melayu di kampung. Daun-daun ini selain kaya dengan sumber vitamin dan mineral, ia juga tinggi dari segi serat. Daun kaduk dan daun pegaga telah mendapat pengiktirafan dari WHO sebagai herba yang mempunyai pelbagai faedah kepada kita. Ia boleh merangsang aktiviti otak kanak-kanak, pengaliran darah yang sihat dan menghaluskan tekstur kulit seseorang. Dahulu ulam dan akar kayu hanya dipopularkan oleh orang Melayu tetapi sekarang mendapat tempat di restoran dan hotel-hotel, di mana kita lihat kaum-kaum lain turut meminatinya.

Nasi lemak patut dijadikan makanan kebangsaan Malaysia. Ia bukan sahaja menjadi kegemaran orang Melayu tetapi turut di pelopori oleh kaum Cina dan India. Nasi lemak dahulunya dihidang untuk sarapan pagi tetapi pada masa kini dijadikan hidangan tengah hari dan malam. Ia juga turut dihidang pada rumah terbuka dan dijadikan salah satu menu (ala carte) di hotel-hotel. Nasi lemak turut diiringi dengan beberapa lauk sampingan: kari ayam, rendang (ayam dan daging), sambal (sotong kering atau ikan bilis), ayam goreng dan paru goreng.


Di musim perayaan (hari lebaran, kenduri kendara) nasi tomato beserta lauk pauknya sentiasa menarik perhatian tetamu. Nasi tomato dihidang bersama ayam masak merah, dalca, ayam golek, pecal dan lain-lain. Bagi orang Melayu pantai Timur (Kelantan dan Terengganu) menghidangkan pelbagai juadah seperti nasi dagang, nasi berlauk, nasi minyak, ayam percik dan lain-lain. Negeri Perak pula berbangga dengan rendang tok dan gulai ikan sembilang tempoyak. Gulai lemak cili padi (ayam, ikan dan daging) pula dipelopori oleh orang Negeri Sembilan. Selain lauk pauk terdapat juga makanan ringan; laksa Penang, laksa Johor, pesembur, mi Siam dan lain-lain.

Manisan kegemaran orang Melayu ialah dari jenis bubur dan kuih muih. Bubur pulut hitam, bubur kacang, pengat pisang dan bubur cacar (kandungan keladi, keledek dan tepung gunting) merupakan manisan yang sangat popular. Kebanyakan kuih muih orang Melayu berasaskan beras, beras pulut dan ubi. Contohnya kuih seri muka (di bawah pulut dan di atas kastad pandan) pulut panggang (pulut berisi serunding kelapa atau ikan) bengkang ubi, talam keladi, cucur badak, kuih lapis dan sagu gula Melaka. Manisan tradisi bagi orang Melayu pula ialah dodol, wajek, kuih koci, bahulu dan onde-onde. Kuih tradisi ini masih diminati terutama pada bulan Ramadhan dan lebaran. Minuman iringan pula, orang Melayu kita tidak akan lupa menghidangkan air sirap bandung, sirap selaseh, air kelapa dan air kopi kampung.



Majlis makan mengeratkan silaturahim





5) THE HALAL FOOD

(The best choice) 


Kuih Lopis

Halal is an Arabic term meaning "permissible". In the English language it most frequently refers to food that is permissible according to Islamic law.



Elakkan dari pembaziran


The terms Halal and haram are both applied to many facets of life and one of the most useful uses of these terms is to refer to food items including meat products, food contact materials and pharmaceuticals. In Islam there are many things that are halal or haram, most of which are clear and obvious to all people. There are also items which are not clear as if they are halal or haram and in order to categorize them as halal or haram further information is needed.



Kuih Akok

Islam has laws regarding which foods can and cannot be eaten and also on the proper method of slaughtering an animal for consumption, known as dhabihah. However if there is no other food available then a Muslim is allowed to eat non-halal food.

The halal rules are, therefore, the guide of what to eat and how, not what to avoid. There are several ways to understand what is halal and how to choose these foods both in the supermarket and in restaurants.



Makan berhidang


Kuih Lapis

For a meat to be halal, it must be slaughtered according to ritual and rule. A halal slaughter can be performed by anyone over the age of 13. The animals cannot be thirsty at the time of the slaughter, and it should be performed so the animal experiences a minimal amount of pain. This means a sharp knife should be used, and the animal's throat should be slit so it bleeds out quickly. A prayer should also be said, facing Mecca, before the slaughter.



Ketam Goreng

While it is difficult to give a completely comprehensive list of haram foods, there are a few basic forbidden foods that must be avoided. An animal that was found dead cannot be halal, for example. Consuming blood is also considered haram, and alcohol is also forbidden. Similar to Judaism, pork is also haram for a Muslim, and must be avoided in all forms:bacon, pork rinds, ham and pork sausage are all haram and are excluded from the halal diet.




Kole Kacang

Malaysia is a peaceful country in the world. The specialty of Malaysia is its multi-cultural society with the Malays, Chinese, Indians and other races living together in harmony and the food is amazing. Being a multicultural country, Malaysians have over the years adapted each other's dishes to suit the taste buds of their own culture. For instance, Malaysians of Chinese descent have adapted the Indian curry, and made it more dilute and less spicy to suit their taste. Chinese noodles have been crossed with Indian and Malay tastes and thus Malay fried noodles and Indian fried noodles were born.


Rojak Batam


Malaysian cuisine reflects the multicultural aspects of Malaysia. Various ethnic groups in Malaysia have their own dishes, but many dishes in Malaysia are derived from multiple ethnic influences. Food preparation differs from place to place, even though they are all cooking the same food. Different preparations have different taste and decoration, but generally the ingredients used are the same and Halal food is still a basic need for every Muslim. 



Kuih Lapis Kacang


Sebagaimana difirmankan Allah:
"Hai orang-orang yang beriman! Makanlah yang baik-baik dari apa-apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau betul-betul kamu berbakti kepadaNya. Allah hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka tidaklah berdosa baginya, karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Belas-kasih." (al-Baqarah: 172-173)





Amalkan makan sekeluarga

Kuih Apam

Jemput makan

Pulut Inti

Basuh tangan dahulu sebelum makan

Kuih Koci Pulut Hitam


6) Masakan Melayu

(Memang Sedap)




Masakan Melayu adalah masakan orang Melayu dari MalaysiaIndonesiaSingapura, dan Brunei. Setiap wilayah tradisional Melayu mempunyai makanan khasnya yang tersendiri - Terengganu dan Kelantan terkenal dengan Nasi dagangNasi kerabu and Keropok lekor,Negeri sembilan dengan masakan berlemak, Pahang dengan gulai tempoyakKedah dengan Asam laksaMelaka dengan Asam pedas danBrunei dengan hidangan Ambuyat.
Ciri utama masakan tradisional Melayu ialah penggunaan rempah ratus yang banyak, serta santan yang penting untuk menghasilkan makanan berlemak dan pekat. Perasa seperti belacan dan budu adalah penting untuk menambah kesedapan makanan. Belacan juga digunakan sebagai bahan asas bersama-sama dengan cilibawang dan bawang putih untuk menghasilkan sambal, satu lagi perasa utama dalam hidangan. Masakan Melayu juga banyak menggunakan lengkuas dan serai makan.
Hampir setiap masakan Melayu dihidang bersama dengan nasi, makanan ruji kepada orang Melayu dan juga kebanyakan etnik lain di Asia. Walaupun terdapat banyak jenis makanan dalam masakan Melayu, biasanya semua dihidangkan sekaligus, tanpa turutan sajian seperti dalam budaya Barat. Makanan akan dijamah dengan tertib menggunakan tangan kanan (tangan kiri dikhususkan untuk penyucian diri) dan orang Melayu jarang menggunakan perkakas. Tidak dapat dipastikan bila tradisi masakan Melayu mula wujud, tetapi rekod terawal yang ada adalah dari abad ke-15 apabila Kesultanan Melaka menjadi pusat perdagangan penting di Kepulauan Melayu. Warisan terpenting Melaka dalam tradisi masakan Melayu terhasil dari penglibatan aktifnya dalam perdagangan rempah serta keterbukaannya kepada bahan-bahan dan kaedah masakan yang diperkenalkan oleh orang luar seperti dari Arab, Parsi, China dan India. Melaka juga merupakan pemangkin kepada pembangunan dua budaya masakan yang kaya dan unik hasil dari campuran tradisi Melayu dengan China dan Eropah, yang dikenali sebagai Makanan Baba Nyonya dan Serani. Ratusan tahun sebelum dan selepas zaman Melaka, terdapat juga kumpulan etnik bukan Melayu yang lain seperti Jawa, Bugis dan Minangkabau yang telah diserap atau diasimilasi ke dalam masyarakat Melayu, hasil dari kesamaan agama dan cara hidup, dan telah memberi pengaruh penting dalam masakan Melayu.
Nasi lemak, sejenis nasi yang dimasak dalam santan pekat mungkin merupakan hidangan Melayu paling terkenal yang mudah didapati di setiap pekan dan kampung Melayu serta dianggap hidangan kebangsaan Malaysia. Satu lagi contoh ialah Ketupat atau nasi himpit, nasi lekit termampat yang dimasak di dalam daun kelapa, terkenal dihidang ketika sambutan Hari Raya Aidilfitri. Pelbagai jenis daging dan sayur-sayuran diguna untuk menghasilkan Gulai atau Kari, sejenis hidangan kari dengan pelbagai campuran rempah yang memaparkan pengaruh India yang jelas yang diterima oleh orang Melayu sejak zaman silam. Oleh kerana kebanyakan orang Melayu beragama Islam, masakan Melayu mengikut hukum diet halal Islam secara ketat. Pengambilan proten kebanyakannya diambil dari daging lembu, kerbau, kambing, biri-biri, ayam, itik dan ikan. Daging babi, daging tidak halal yang lain serta alkohol adalah dilarang dan tidak terdapat dalam diet makanan seharian Melayu. Laksa, satu kacukan masakan Melayu dan Cina Peranakan juga adalah satu hidangan yang masyhur. Masakan Melayu juga mengadaptasi sesetengah tradisi masakan jiran-jirannya, sepertirendang dari Minangkabau di Sumatra, dan satay dari Jawa, bagaimanapun orang Melayu telah membangunkan cita rasa dan resipi khas mereka yang tersendiri.

Cara Timur atau Barat

  • 7) HIDANGAN
  • (Juadah sampingan)
  • Apam balik - juga digelar "Terang Bulan" atau "Martabak Manis" di Indonesia, ia adalah sejenis roti seperti lapis dengan gula, jagung, dan kacang kasar di tengah-tengah.
  • Ayam percik - ayam gril dengan kuah pedas.
  • Ayam goreng kunyit - ayam goreng, perap dalam asas kunyit dan perasa lain.
  • Gulai - sejenis hidangan seperti kari sup yang diperbuat dari pelbagai ramuan; daging atau sayur-sayuran. Yang masyhur adalah gulai kambing dan gulai ayam.
  • Kari - penggunaan Melayu pada hidangan kari. Seperti sahaja Gulai, ia dapat diperbuat dari pelbagai ramuan; daging atau sayur-sayuran. Yang masyhur adalah kari ayam.
  • Ikan bakar - ikan digril/ikan barbeku dengan sama ada cili, kunyit atau kuah asas rempah lain asas.
  • Ikan pari barbeku
  • Ikan asam pedas - Rendidih masam ikan (biasanya ikan kembung), asam jawa, cili, tomato, okra dan daun kesum.
  • Kangkung belacan adalah kangkung digoreng kuali dalam belacan dan lada cili pedas. Pelbagai barang lain dimasak dalam cara ini, termasukpetai (yang adalah agak pahit apabila makan mentah; sesetengah generasi lebih tua Melayu masih memakannya seperti itu) dan kacang panjang.
  • Keropok lekor, suatu keistimewaan Terengganu dan negeri-negeri lain di pantai timur Semenanjung Malaysia, adalah sebuah kuih menyelerakan diperbuat dari gabungan ikan yang disalut tepung sadur dan ikan yang disiat-siatkan. Dicincang dan digoreng hanya sebelum dihidangkan, ia dimakan dengan kuah pedas.
  • Kuih (jamak: kuih-muih) biasanya suatu pilihan kuih, pastri dan manis-manisan dimakan sebagai snek pada waktu pagi atau tengah hari, dan adalah suatu ciri penting sewaktu perayaan penting. Ia adalah suatu tradisi dikongsi oleh komuniti Melayu dan Peranakan. Sesetengah contoh termasuk:
    • Onde onde - bebola bulat kecil diperbuat dari tepung beras pulut dengan intisari daun pandan, dipenuhi dengan gula melaka dan digulung dalam kelapa serunding kelapa segar.
    • Kuih talam - puding kepala berlapis dikukus diperbuat dari tepung beras , tepung sagu dan santan dimasak kukus. Daun-daun pandan meminjam bau dan warna hijau ke satu lapis. Lapis kelapa putih pergi ke atas.
    • Pulut inti - sejenis puding nasi 'kering' kukus diperbuat dari nasi pulut & santan. Ia mengikut tradisi dibalut dalam daun pisang dilipat ke dalam bentuk piramid, dan diatasi dengan serunding kelapa segar dengan gula melaka.
  • Lemang - Nasi pulut dan santan dan dimasak dalam kayu buluh berongga dibariskan dengan daun-daun pisang.
  • Mi rebus - hidangan mi masyhur yang terdiri dari mi, garam dan telur dihidang dengan kuah kentang yang masam, pedas dan manis. Ia kadang-kadang juga digelar mi jawa, mungkin sebagai angguk pada asal-usul Jawa.
  • Nasi lemak - Nasi dikukus dengan santan
  • Nasi berlauk - Nasi putih dihidang dengan kepelbagaian berbeza hidangan
  • Nasi dagang - Nasi Lemak pantai timur Semenanjung Malaysia, di negeri Terengganu dan Kelantan.
  • Nasi kerabu - sejenis nasi berwarna biru (diwarna oleh sejenis bunga biru), berasal dari negeri Kelantan.
  • Nasi paprik - berasal dari Thailand selatan, nasi dengan lauk, biasanya ayam.
  • Nasi goreng - Nasi goreng kampung adalah sejenis varian biasa, terdahulunya diperisai dengan ikan goreng (biasanya ikan kembung), walaupun ikan bilis digunakan untuk menggantinya.
  • Satay - Satay berasal dari Jawa dan Sumatra di Indonesia, dan diedarkan secara luas di sepanjang kepulauan Asia Tenggara. Ia masyhur secara luas dan umum dalam masakan Indonesia dengan variasi dan resipi kaya. Satay ayam Melayu dekat-dekat menyerupai satay Madura dengan kuah kacang pekat. Di Malaysia varian termasyhur adalah Satay Kajang.
  • Soto - Yang termasyhur adalah Soto Ayam, sup ayam dengan vermiseli beras dan ketupat, ia jelasnya menunjukkan pengaruh masakan Indonesia.
  • Pulut - Nasi pulut adalah sejenis nasi Asia biji pendek yang lekit ketika masak. Ia secara luas digunakan sewaktu musim perayaan Raya sebagai makanan tradisional.
    • Ketupat - sejenis ladu nasi pulut yang dibalut dalam saku daun kelapa dan masak. Apabila nasi dimasak, biji-bijinya memanjang untuk memenuhi saku dan nasi menjadi termampat. Kaedah memasak ini memberikan ketupat bentuk sifat dan tenun. Biasanya dimakan dengan rendang (sejenis kari daging lembu kering) atau dihidang sebagai iringan pada satay atau gado-gado. Ketupat mengikut adat dihidang oleh orang Melayu pada rumah buka di perayaan penting seperti Hari Raya Aidilfitri.
  • Rendang - rendidih daging pedas yang berasal dari kumpulan etnik Minangkabau dari Indonesia dan digunakan oleh orang Melayu di sepanjang kepulauan. Rendang mengikut adat dihidang oleh komuniti Melayu sewaktu kenduri, perayaan dan festival.
  • Roti jala - Suatu senduk istimewa dengan tebukan lima lubang untuk membuat roti lihat seperti jala ikan. Ia biasanya dimakan sebagai iringan dengan hidang kari, atau dihidang sebagai gula-gula dengan 'serawa'. Serawa diperbuat dari campuran santan masak, gula melaka dan daun pandan.
  • Sambal belacan - sambal adalah suatu perasa umum dalam masakan Indonesia dan juga masakan Malaysia. Ia diperbuat dengan cili, bawang merah, bawang putih, tomato rendidih, pes asam jawa, gula kelapa, garam dan belacan.
  • Sambal sotong - cumi-cumi dimasak dalam kuah asas sambal, diperbuat dengan cili, bawang putih, pes asam jawa dan belacan.
  • Sayur lodeh - rendidih sayur-sayuran dimasak dakam kuah santan yang sedikit pedas.
  • Sup kambing - sup daging kambing berselera direneh perlahan-lahan dengan herba dan rempah aromatik, dan dihiasi dengan bawang merah goreng dan cilantro segar.
  • Serunding - Daging disiat-siat dalam bentuk benang daging dengan rempah.
  • Tempoyak - suatu makanan istimewa Melayu masyhur. Ia adalah petikan durian yang diawetkan dan disimpan dalam sebuah pasu. Biasanya dimakan dengan cili dan hidangan lain


Kuih Bom

Hidangan menyelerakan

Kuih Buah Melaka


Rojak Buah


Makan di bistro


Makan di cafe


Makan di hotel


Makan di restoran


Makan di resort


Serunding Daging


Makan di kiosk



8) HALAL FOOD IN CHINA
(Tinjauan semasa di Beijing, China)


Islam was introduced into China officially in 651 in the Tang Dynasty. Arabic traders married Chinese wives and a new ethnic group of Muslim Hui People was formed since then. General speaking, descendants of the intermarriage between Arabic and Chinese and Chinese who had been converted into Islam were the first group of Hui People (also called Huihui in ancient China). When the Muslim Hui ethnic group was formed, Chinese Halal food history started. In Western China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region, Halal food maintains primarily Middle East flavour while in East China, Halal food is mostly Chinese flavour.



It was recorded that Chinese Halal food appeared as early as in the Tang Dynasty (618-907). Chinese Halal food became influential during the Yuan Dynasty (1279-1368) due to the fact that many Muslim soldiers were stationed in various parts of China. Some of the Halal snacks were even served in the Imperial court of Yuan and Qing Dynasties. Some of the time-honoured Halal food names appeared in the Qing Dynasty. Yueshengzhai (most famous Halal food brand in Beijing) was opened in 1775 when it mainly sold spiced beef and mutton. With some Chinese herbs such as clove and fructus amomi added under the help of imperial doctors, Yueshengzhai spiced beef and mutton became well-known in Being not only for its great taste, but also for its nutrition and health functions.



The staple food of Hui people is food made from wheat flower. When receiving distinguished guests, celebration of new born baby, wedding, during festivals of Hari Raya Puasa and Qurban, Hui Muslims will eat traditional food of Youxiang (a kind of fried bread). It is also very common to find all kinds of noodles made of wheat flower in Hui cuisine such as beef noodles, mutton noodles. Lanzhou beef noodles are well known all across China.





Xinjiang Uyghur cuisine which is known for cooking lamb kebabs and handmade noodles is another wide-spread Halal food in China which can be found in all cities in China. Xinjiang Uyghur cuisine is characterized by mutton, beef, chicken, onions. The primary dishes of Xinjiang Uyghur cuisine include boiled hand-made noodles with beef, mutton and vegetables; kebabs of beef or lamb and Zhuafan (Rice Eaten with Hands) which is cooked with ingredients from fresh mutton, carrot, vegetable oil and rice. The staple food of Xinjiang Uyghur cuisine is Naan or Nang in Chinese, a kind of bread cooked with sesame seeds, butter, vegetable oil and salt. Naan comes in more than 10 varieties and is roasted in a special oven which is made of mud and earth otherwise the process is similar to cooking pancakes.



To run a Halal restaurant in China, Halal certificate is required. Usually Halal certificate can be obtained from the local Ethnic and Religious Affair’s Office of the city after necessary inspections. In some areas, Halal certificate is issued by mosques.




Since China is not a Muslim country, it is hard for halal restaurants to survive if they don’t serve wines because most diners are non-Muslims. It is very common to see wines served at Halal restaurants in big cities like Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen in China. However, in Northwest China’s Shaanxi, Gansu and Ningxi Hui Autonomous Region where you will see a large Muslim population, Halal restaurants are very strict on alcohol. Wines strictly prohibited at Halal restaurants in those provinces.



There are three terms that appear often while discussing halal food: they are halal, haram and mushbooh. If a food or product is halal, it is permissible for a Muslim to eat. Haram food is absolutely unacceptable for a Muslim person to consume. Between these two absolute terms is mushbooh---a gray area for Muslims, because it is unclear whether the product is halal or haram. In this instance, the decision to consume the food is a personal choice.